؟؟؟ روز دیگر

مدافعان حقوق بشر در انتظار آزادى اکبر گنجى، صدای آلمان

یوسف مولایى وکیل اکبر گنجى: دراین شرایط فکر می‌کنم به نفع موکلم است که هیچ حرفی نزنم و منتظر نتیجه اقدامات و پیگیریهای خودم باشم .


حدود شش سال پیش اکبر گنجى نویسنده و روزنامه‌نگار معترض جمهورى اسلامى ایران دستگیر و در نهایت به شش سال زندان محکوم شد. حال، فردا جمعه ۲۶ اسفند ماه قاعدتا و قانونا مى‌بایستى اکبر گنجى از زندان اوین آزاد شود. خانواده گنجى مدتهاست که روزشمارى مى‌کنند تا او را پس از تحمل دشواریهاى بسیار در زندان، اینبار در کنار خود ببینند، آنهم در آستانه نوروز و آغاز سال نو خورشیدى. اما آیا نشانه‌اى از آزادى اکبر گنجى دیده مى‌شود؟

اکبر گنجى حدود شش سال پیش، پس از شرکت در کنفرانس برلین و بازگشت به ایران دستگیر شد. در طول این مدت نهادهاى ملى و بین‌المللى حقوق بشرى، دوستان و در درجه اول خانواده اکبر گنجى تمام تلاش خود را براى آزادى وى به کار گرفتند. چنین بود که موضوع گنجى از مسئله‌اى که مى‌توانست در ایران حل شود، به موضوعى جهانى تبدیل شد تا جایى که کوفى عنان دبیرکل سازمان ملل متحد، بسیارى از احزاب سیاسى و نیز برخى از روساى دولتهاى غربى خواستار آزادى وى شدند.

خانم معصومه شفیعى همسر گنجى که بارها تاکید کرده که برایش تنها و تنها آزادى گنجى همچون مسئله‌اى انسانى و نه سیاسى مطرح است، در مورد زمان دقیق دستگیرى همسرش و اتهامهاى وارد بر او از سوى قوه قضاییه چنین مى‌گوید: ”زمان دستگیری ایشان ۳ اردیبهشت ۷۹ بود و اتهامات، در وهله‌ی اول، به خاطر شرکت در کنفرانس برلین ایشان را دستگیر کردند. ولی بعدا که تمامی شرکت کننده‌ها در کنفرانس برلین تبرئه شدند، ایشان هم تبرئه شدند. اما منزل ما را گشتند و یکسری روزنامه بود که اینها به نام بولتن آنها را نامگذاری کردند و گفتند که اسناد طبقه‌بندی شده است، در صورتی که اینطور نبود و بخاطر همین «بولتن‌»ها به ایشان ۴ سال حبس دادند و به اتهام اهانت به رهبری و تبلیغ علیه نظام هم دوسال که جمعا ۶ سال شد و فردا، جمعه ۲۶ اسفندماه دقیقا ۶ سال حبس آقای گنجی تمام می‌شود“.

سایت خبرى «فردا» که گفته مى‌شود به محافل تندروى حکومتى نزدیک است، روز دوشنبه گذشته (۲۲ اسفندماه) با عنوان «آزادى گنجى منتفى شد» خبرى را منتشر کرد که نگرانى محافل حقوق بشرى را برانگیخت. سایت «فردا» نوشت: ”یک منبع نزدیک به قوه قضاییه امروز به خبرنگار «فردا» گفت که در حال حاضر، آزادى گنجى منتفى شده است“.

حال این پرسش مطرح مى‌شود که آیا نشانه‌اى از آزادى اکبر گنجى دیده مى‌شود؟ آیا مقامات مسئول مژده آزادى گنجى را به خانواده او داده‌اند؟ پاسخ معصومه شفیعى: ”رسما چیزی عنوان نشده، اما صحبت‌هایی با آقای مولایی شده است و من فکر می‌کنم اگر شما خودتان با ایشان تماس بگیرید بهتر باشد“.

اما دکتر یوسف مولایى وکیل اکبر گنجى اعلام مى‌کند که تنها به آزادى موکل خود مى‌اندیشد و چیزى نمى‌تواند بگوید مگر: ”من دنبال کار ایشان هستم و دارم پیگیری می‌کنم. الان هیچ چیزی نمی‌توانم بگویم. وظیفه‌ی من این است که حداکثر تلاشم را بکنم که قداماتم به نفع موکلم اتمام بشود. برای من اولویت سرنوشت موکلم است و دراین شرایط فکر می‌کنم به نفع موکلم است که هیچ حرفی نزنم و منتظر نتیجه اقدامات و پیگیری‌های خودم باشم. امیدواری‌هایی هم هست، منتها من نمی‌خواهم پیشاپیش درباره‌ی نتیجه‌ی کارم داوری داشته باشم“.

دوران محکومیت اکبر گنجى در حالى به پایان مى‌رسد که مسئولان قضایى ایران تاکنون نوید آزادى او را نداده‌اند. و این در حالى‌ست که معمولا در آستانه سال نو، بسیارى از مجرمانى که حتا دوران محکومیت خود را سپرى نکرده‌اند، مشمول عفو مى‌شوند. در همین راستا خبرگزارى کار ایران (ایلنا) دیروز (چهارشنبه ۲۴ اسفندماه) گزارش داد، آیت‌اله هاشمى شاهرودى رییس قوه قضاییه، از عفو ۷ تا ۸ هزار زندانى به فرمان رهبر مذهبى ایران خبر داده است که جزاى نقدى آنها تا ۱۰ میلیون تومان بوده است. بنا به گفته آقاى شاهرودى پیش از این نیز چهار هزار نفر دیگر به مناسبت ۲۲ بهمن مشمول عفو شده‌اند.

حال خانواده اکبر گنجى نه در انتظار عفو، بلکه در انتظار آزادى او از زندان بر اساس قانون، لحظه‌شمارى مى‌کند. خانم شفیعى آرزوهاى خود در آستانه سال نو را چنین بیان مى‌کند: ”من امیدوارم که سال ۸۵ سال بسیار خوبی برای همه‌ی ایرانیان باشد، هم در داخل و هم در خارج. سالی باشد که همه‌ی ایرانیان دست در دست هم با همیاری و همفکری دنیای بهتری را برای خودشان، برای هموطنانشان و برای تمام محرومان جهان بسازند. امیدوارم همانطور که طبیعت نو می‌شود، ما هم دلهایمان را نو بکنیم، کینه‌ها را کنار بگذاریم و بتوانیم سرشار از دوستی و عشق، زندگی پرثمری را داشته باشیم“.

اما سال ۸۵ براى خانواده گنجى سالى مانند دیگر سالها نیست. این خانواده در سالهاى گذشته وضعیتى متفاوت با دیگران داشته و طبیعى‌ست که آرزویى ویژه نیز داشته باشد. معصومه شفیعى: ”ما آرزویمان این است که آقای گنجی هرچه زودتر آزاد بشود و به آغوش خانواده برگردد و غیر از آزادی ایشان آرزو داریم که همه‌ی زندانیان بیگناه، همه‌ی کسانی که بی‌جهت در زندان هستند، آنها هم آزاد بشوند و بتوانند به کانون گرم خانواده‌‌شان برگردند“.

بهنام باوندپور

ماخذ : گویا نیوز

نظرات 1 + ارسال نظر
زیگزاگ شنبه 27 اسفند‌ماه سال 1384 ساعت 10:21 ق.ظ

امیدوارم معصومه شفیعی این بانوی بزرگوار بهار جدید را با اکبر گنجی در خانه خود و نه در زندان ابوغریب جمهوری اسلامی همراه باشد .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد